18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Toruń: Otwarcie linii tramwajowej na Bielany [ZDJĘCIA]

Redakcja
W Toruniu tramwajowa rewolucja
W Toruniu tramwajowa rewolucja
W Toruniu tramwajowa rewolucja. 24 czerwca 2014 r. uruchomiono nową linię na Bielany. Poprzednią tak dużą inwestycję – trasę tramwajową do ul. Olimpijskiej - oddano blisko 28 lat temu.

W Toruniu tramwajowa rewolucja. 24 czerwca 2014 r. uruchomiono nową linię na Bielany. Poprzednią tak dużą inwestycję – trasę tramwajową do ul. Olimpijskiej - oddano blisko 28 lat temu.

- Toruń jest jednym z tych miast polskich, w których postawiono na ekologiczny transport tramwajowy. Teraz coś, co w minionych dekadach wydawało się jedynie marzeniem kolejnych pokoleń studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, stało się faktem. Mamy linię na Bielany – mówił podczas otwarcia nowej trasy prezydent Torunia Michał Zaleski.

Przez wiele lat ograniczone środki w budżecie miasta nie pozwalały na realizację drogich inwestycji w infrastrukturę tramwajową. Wykonywane były jedynie remonty torowisk czy przystanków. Możliwość pozyskania środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 dała miastu szansę na realizację projektu „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”. Nad jego realizacją miasto pracowało od 2007 r.

Głównym celem projektu jest wzrost konkurencyjności publicznych usług przewozowych i zwiększenie udziału transportu publicznego w obsłudze mieszkańców, szczególnie w zakresie ekologicznego transportu szynowego. Łącznie z komplementarnym projektem BiT-City inwestycja przyniesie mieszkańcom wiele korzyści, np. szybki i wygodny przejazd przez miasto, łatwe dotarcie do szkół, placówek kulturalnych i rozrywkowych, ośrodków zdrowia, urzędów i instytucji użyteczności publicznej. Nie bez znaczenia jest fakt, że zmniejszy się ruch samochodowy w centrum miasta, przez co będzie mniej spalin, zaś zwiększy się udział transportu publicznego w obsłudze mieszkańców, co odciąży komunikacyjnie miasto. Krótko mówiąc, w ciągu najbliższych lat tramwaj stanie się w Toruniu najwygodniejszym, najszybszym i najbardziej ekologicznym sposobem poruszania się po mieście.

Otwarcie linii tramwajowej na Bielany:

Projekt składa się z czterech podprojektów:

Podprojekt I - System zarządzania ruchem drogowym w Toruniu. Zadaniem objęto przeprogramowanie, przebudowę i budowę nowych sygnalizacji świetlnych  oraz modernizację i budowę nowych przystanków tramwajowych dostosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych.

Podprojekt II - System informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wdrożenie systemu informacji przystankowej w czasie rzeczywistym.

Podprojekt III - Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (osiedle Bielany).

Podprojekt IV  - Modernizacja taboru do obsługi linii tramwajowej. Zadaniem objęto modernizację 18 szt. wagonów tramwajowych. Prace modernizacyjne ruszyły w 2007 roku, ostatni odnowiony wagon wyjedzie na ulice Torunia w trzecim kwartale 2014 roku.

Linia tramwajowa na Bielany to jedno z zadań podprojektu III. W ramach umowy firma Budimex  zaprojektowała i wybudowała linię tramwajową do kompleksu UMK od skrzyżowania ulicy Bema i Sienkiewicza, przez Sienkiewicza, Gagarina i Szosę Okrężną do pętli tramwajowej Bielany, a także linię tramwajową w alei Solidarności wraz z węzłem integracyjnym tramwajowo-autobusowym. Inwestycja objęła również budowę trzech torów odstawczych postojowych na pętli tramwajowej przy ulicy Olimpijskiej. Te trzy zadania kosztowały łącznie 42,9 mln zł.

Po raz pierwszy w historii Torunia tramwaj pojawił się przed rektoratem  UMK 28 maja 2014 r. Tego dnia wykonano pierwsze próby z użyciem taboru tramwajowego na nowo wybudowanej linii na Bielany. Był to pierwszy przejazd techniczny, od ul. Sienkiewicza do kampusu, który miał wskazać ewentualne usterki. Żadnych niedociągnięć nie wykryto i 24 czerwca linię uroczyście uruchomiono.

Pasażerowie będa z niej mogli korzystać od środy 25 czerwca, a już dziś od godz. 15.00 do 20.00 zapraszamy na pierwsze, bezpłatne przejażdżki.

- Nowa linia na Bielany stwarza  nowe połączenia uniwersytetu ze starówką. Oznacza uruchomienie komfortowego, bezpiecznego i nowoczesnego węzła przesiadkowego w al. Solidarności. Zapewnia tramwajom priorytet w ruchu drogowym. Odciąża ten ruch i skraca czas podróżowania w Toruniu w kierunkach wschód – zachód. Jest przyjazna dla środowiska. Przydaje także komunikacji miejskiej w Toruniu nowej atrakcyjności – wylicza prezydent Zaleski.

Prezydent podziękował partnerom projektu – Uniwersytetowi Mikołaja Kopernika, urzędowi marszałkowskiemu, firmie Budimex i swoim współpracownikom, bo bez nich nie byłoby tej linii. Podziękował też torunianom za cierpliwość i wyrozumiałość w związku z utrudnieniami w czasie budowy. - Jednocześnie przepraszam za dalsze utrudnienia. Ruszamy z realizacją kolejnych zadań, a za kilka lat chcemy ruszyć z budowa linii na osiedle JAR – zapowiada prezydent Zaleski.

- Inwestycje tramwajowe są trudne. To praca w mieście, na żywym organizmie, wiąże się z utrudnieniami dla mieszkańców. Bardzio dziękuję, że to dzielnie przetrwali -  dodaje Artur Popko, Dyrektor Oddziału Infrastruktury komunikacyjnej Budimex S.A.

Więcej na www.torun.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto