Zobacz wideo: Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy
Obszar bydgoskiego głównego dworca PKP obsługują obecnie trzy linie tramwajowe: nr 5, 8 i 9. Każdego dnia z tramwajów w tej części Śródmieścia korzysta średnio około 9 tysięcy pasażerów, a z autobusów 12 tysięcy pasażerów.
Budowa nowej linii tramwajowej o długości 1,7 kilometra trwała dwa lata. Już na etapie prac projektowych zdecydowano się na wiele nowoczesnych rozwiązań. Na odcinku od węzła Garbary do Dworcowej powstało nowe wydzielone torowisko. Most im. Wł. Jagiełły zarezerwowano wyłącznie dla tramwajów, pojazdów uprzywilejowanych, rowerzystów i pieszych.
Zmienił się także wygląd placu przed dworcem. Ograniczono tam ruch, zlokalizowano jedynie przystanki przelotowe, zapewniono też bezpieczne dojścia w ich kierunku. Pętlę zlokalizowano natomiast przy ul. Rycerskiej, do której dobudowano wydzielona jezdnię dla autobusów i tramwajów (tzw. tram-bus pas). Wraz z tą inwestycją zaczęto wdrażać system ITS.
Po oddaniu nowej trasy do użytku zrealizowano wiele kolejnych inwestycji w okolicy:
- budowa nowego dworca kolejowego,
- remonty przyległych ulic i chodników, kamienic,
- modernizacja przejść podziemnych.
W ostatnich latach powstała również koncepcja wydłużenia tramwajowej trasy przez osiedle Bocianowo i ulicę Chocimską do skrzyżowania ulic Gdańskiej i Chodkiewicza.
- Pierwsza linia tramwajowa do dworca uruchomiona została w 1888 roku,
- początkowo obsługiwały ją tramwaje konne,
- trasa prowadziła od ul. Gdańskiej ulicą Dworcową,
- ruch zawieszono w 1990 roku ze względu na zły stan torowiska,
- tramwaje wróciły na tę trasę po 22 latach przerwy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?