Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Marszałkowski przetarg bez finału w 2021 roku. Ile jeszcze poczekamy na lepszą kolej na Kujawach i Pomorzu?

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Przetarg, a właściwie przetargi (na różne pakiety usług kolejowych) miały być rozpisane najpóźniej kwietniu br., z kolei rozstrzygnięcia spodziewano się w lipcu. Ostatecznie ogłoszono go we wrześniu, a zwycięzcę lub zwycięzców poznamy dopiero w  przyszłym roku.
Przetarg, a właściwie przetargi (na różne pakiety usług kolejowych) miały być rozpisane najpóźniej kwietniu br., z kolei rozstrzygnięcia spodziewano się w lipcu. Ostatecznie ogłoszono go we wrześniu, a zwycięzcę lub zwycięzców poznamy dopiero w przyszłym roku. Marek Weckwerth
Do czasu rozstrzygnięcia przetargu na obsługę kujawsko-pomorskich tras kolejowych, pasażerów nadal wozić będą Polregio i Arriva. Dopóki marszałek nie zakończy negocjacji z tymi przewoźnikami, nie wiadomo, jakich zmian w połączeniach mogą spodziewać się od 12 grudnia podróżni, ale nie są one wykluczone.

Nie uda się w tym roku wyłonić zwycięzców kolejowego postępowania. Startujący złożyli odwołania i aż 200 zapytań. Do KIO wpłynęły odwołania Polregio i Arrivy, czyli operatorów, którzy obecnie wożą pasażerów na wojewódzkich trasach.

Unieważnić wielki przetarg i go ponownie rozpisać?

Według informacji portalu rynek-kolejowy.pl, przewoźnicy zarzucają marszałkowi m.in. brak jasnych kryteriów i wyboru najkorzystniejszej oferty, nakładania kar umownych, nieprecyzyjne zapisy odnośnie rozkładu jazdy, niejasne zasady odnośnie rozliczeń (jak np. przeniesienie na operatora ryzyk, których nie można przewidzieć). Polregio wnioskuje o zmiany w specyfikacji postępowania, a Arriva - o jego unieważnienie i ponowne rozpisanie.

Miało być szybciej, ale się nie udało

- Ogłaszając go w połowie września otworzyliśmy nowy rozdział w budowaniu oferty dla podróżnych z Kujaw i Pomorza - twierdzi Olgierd Sobkowiak, naczelnik Wydziału Zamówień Publicznych w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu i jednocześnie przewodniczący komisji przetargowej. - Zakładamy, że wybrany model podziału zamówienia, z dziesięcioma szczegółowo opisanymi pakietami, sprawi, że samorząd województwa będzie mógł zagwarantować mieszkańcom siatkę połączeń odpowiadającą ich potrzebom i zachęcić nowe firmy do udziału w tym postępowaniu. Chcemy zwiększyć liczbę obsługiwanych linii, zlikwidować zjawisko wykluczenia komunikacyjnego i białe plamy na regionalnej mapie transportu publicznego.

Sobkowiak nie kryje, że w planach było wdrożenie innowacyjnych rozwiązań od najbliższego rozkładu jazdy, czyli od 12 grudnia 2021 roku: - Jednak okazało się, że rynek przewoźników kolejowych potrzebuje więcej czasu, aby przygotować się do proponowanych przez nas rozwiązań, co potwierdzili złożonymi odwołaniami i około 200 zapytaniami.

Dotyczą zarówno Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, jak i Opisu Przedmiotu Zamówienia. Obecnie marszałkowscy urzędnicy przygotowują odpowiedzi te na pytania, toczy się również postępowanie w Krajowej Izbie Odwoławczej.

Urzędnicy tłumaczą: - Wszystko to sprawia, że rozstrzygnięcie postępowania w tym roku oraz zawarcie umowy na uruchomienie przewozów od 12 grudnia, byłoby trudne lub niemożliwe.

- Dlatego samorząd województwa zdecydował się kontynuować wszczęte postępowanie, przesuwając jednocześnie początek realizacji usług przewozowych objętych przetargiem od 11 grudnia 2022 roku, czemu towarzyszy również przesunięcie terminu składania ofert na 30 listopada. Zapewni to operatorom niezbędny czas na przygotowanie ofert, a zwycięzcy lub zwycięzcom zagwarantuje odpowiedni okres na uruchomienie przewozów na nowych zasadach - wyjaśnia przewodniczący komisji przetargowej.

9-letnie kontrakty o prawie miliardowej wartości

W ślad za tym rozpoczęła się procedura powierzenia połączeń kolejowych na kolejny rok dotychczasowym przewoźnikom. Powierzenie obowiązywać będzie od 12 grudnia.

Od tygodnia trwają negocjacje z Arrivą oraz z Polregio. Czy coś może od 12 grudnia zmienić się na lepsze czy gorsze w połączeniach w regionie? Odpowiedź na to pytanie poznamy dopiero, gdy zakończą się negocjacje.

Obaj przewoźnicy nie skomentowali sprawy.

Przetarg, o którym mowa, dotyczy 9-letnich kontraktów o łącznie blisko miliardowej wartości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wloclawek.naszemiasto.pl Nasze Miasto