Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa Trasy Średnicowej w Toruniu. Są pieniądze na II etap

Redakcja
Toruń - budowa średnicówki
Toruń - budowa średnicówki UM Toruń
Budowa Trasy Średnicowej w Toruniu. Zwiększenie kwoty przeznaczonej na II etap Trasy Średnicowej Północnej, oszczędności na rozliczeniu budowy mostu i ul. Nieszawskiej – na sesji rady miasta 10 kwietnia 2014 r. radni wprowadzili zmiany w budżecie Torunia. Są one związane z budową II etapu Trasy Średnicowej Północnej.

Budowa Trasy Średnicowej w Toruniu

Kierując się doświadczeniem z realizacji innych zadań, np. I etapu Trasy Średnicowej czy budowy mostu drogowego, w Wieloletniej Prognozie Finansowej na budowę II etapu średnicówki zapisano 91,8 mln zł, czyli 72% kosztorysu inwestorskiego, z terminem wydatkowania w latach 2006-2015, z czego do roku 2013 włącznie zapłacono 2,3 mln zł za prace dokumentacyjne. W latach 2014 i 2015 zaplanowano łącznie 89,47 mln zł (83,42 mln zł na prace budowlane, a 6 mln zł na usługi inżyniera kontraktu, nadzór autorski, wykupy gruntów, promocję i audyt).

Dla porównania, koszt budowy I etapu Trasy Średnicowej wg kosztorysu wynosił 51,9 mln zł, zaś umowa z wykonawcą została zawarta na 37,7 mln zł, tj. 72,6% kosztorysu, a koszt budowy nowego mostu wraz z dogami dojazdowymi wg kosztorysu wynosił 760,6 mln zł, zaś umowa z wykonawcą opiewała na 553,1 mln zł, czyli na 72,7% kosztorysu.

Wzrost cen materiałów i robót budowlano-montażowych (wg danych GUS 102,7% w okresie 2010-2013 r.), a także precyzyjne określenie skomplikowanego zakresu rzeczowego, w tym konieczność wybudowania pięciu obiektów inżynieryjnych (wiadukt, estakada, tunel – droga rowerowa, dwa przepusty na ciekach wodnych), wysoki stan wód gruntowych i konieczność wymiany gruntu, a także występujące kolizje z sieciami: wodną, energetyczną i ciepłowniczą spowodowały, że w ostatecznej dokumentacji koszt budowy II etapu średnicówki wzrósł do 150,4 mln zł.

W przetargu wpłynęło sześć ofert, dwie najniższe na 107,6 mln zł i 108,1 mln zł. Pierwsza stanowi 71,5% z kosztorysu inwestorskiego. Dane te wskazują, że w przypadku ogłoszenia ponownego przetargu nie ma co liczyć na jeszcze tańszą ofertę.

Wybór najtańszej oferty oznacza zatem konieczność zwiększenia wydatków na inwestycję o 24,25 mln zł, tj. do kwoty 116 mln zł, z tego w latach 2014-2015 – 113,7 mln zł. Co istotne, zadanie uzyskało ponad 30 mln zł, czyli 26% dofinansowania ze środków unijnych pod warunkiem, że inwestycja zostanie zakończona do końca września 2015 r.

Co istotne, jeśli miasto nie przystąpi do budowy, straci unijne pieniądze. A ma zupełnie inny plan – chce się starać o zwiększenie dofinansowania o ok. 27 mln zł – do 50%. Gdyby to się udało, zwiększone wydatki zostałyby w całości pokryte.

Brakującą kwotę wygospodarowano z następujących źródeł: 13,4 mln zł – oszczędności w realizacji innych zadań (w tym 6,5 mln zł na budowie mostu, 2,2 mln zł na budowie ul. Rudackiej, 1,6 na I etapie średnicówki, 1,1 na Nieszawskiej i 1,5 na Międzynarodowym Centrum Spotkań Młodzieży)), 2,4 mln zł – dodatkowe dochody i 8,4 mln zł – wykorzystanie rezerw w ramach limitu określonego w WPF na rok 2015. Zmiany nie spowodują zwiększenia deficytu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto